Bij elk camperaanbod vindt je onder andere concrete informatie over de ophaal- en inlevertijden voor het gekozen station. Je dient op deze informatie te letten, omdat het niet mogelijk is om de camper buiten de openingstijden op te halen of terug te brengen.
Vooral degenen die een langere reis per trein of vlucht naar het station van de camperverhuurder hebben, willen de ophaal- en inlevertijden zo flexibel mogelijk kiezen. De openingstijden van het station komen niet altijd overeen met uw eigen aankomst- of vertrekplannen. Toch zult u meestal afspraken moeten maken met de openingstijden van het station, want helaas kunnen de verhuurbedrijven buiten deze tijden meestal geen flexibele ophaal- of afroeptijden aanbieden. Daar zijn echter goede redenen voor.
Waar kan ik informatie vinden over mijn ophaal- en inlevertijden?
Tijdens het boekingsproces kun je gedetailleerde informatie over de ophaal- en retourtijden van de gewenste camper bekijken door te klikken op de groene knop “selecteren”. Deze informatie wordt ook vermeld op de voucher die je ontvangt na een succesvolle boeking.
Waarom kan ik mijn camper niet ophalen buiten de openingstijden?
Wanneer je de camper overneemt, is het erg belangrijk dat je door een medewerker van het verhuurstation wordt opgevangen. Enerzijds moet deze persoon de boekingsdocumenten controleren om er zeker van te zijn dat je het recht hebt om te rijden en dat je de juiste camper ontvangt.
Aan de andere kant is een korte briefing over de functies en bijzondere kenmerken van de camper noodzakelijk voordat je de camper overneemt. De verhuurder zal je uitleggen hoe je de camper moet bedienen en waar je op moet letten. Dit is vooral belangrijk als je voor het eerst met een camper op pad gaat. Maar ook ervaren kampeerders hebben baat bij de instructie, want elk voertuig is anders. Doordat het voertuig persoonlijk wordt overhandigd bespaar je veel tijd en zenuwen tijdens de reis.
Waarom kan ik mijn camper niet ophalen buiten de openingstijden?
Hoewel het vaak mogelijk is om na een reis huurauto’s terug te brengen -ook buiten de openingstijden- en de sleutel in een sleuteldoos te deponeren, moet je de camper tijdens de openingstijden overhandigen aan een stationsmedewerker. Dit is vooral te wijten aan het feit dat een camper veel elementen en functies heeft die het verhuurbedrijf direct na de terugkeer moet controleren. Is de vuilwatertank op de juiste manier geleegd? Is het interieur goed schoongemaakt? Zijn de accessoires compleet? De verhuurder zorgt ervoor dat alles in orde is door na de campertocht een gezamenlijke inspectie uit te voeren. Tegelijkertijd dient zo’n terugkeer ook als een zekerheid. Je ontvangt direct daarna een schriftelijke bevestiging dat je de camper in goede staat hebt geretourneerd. Op deze manier zijn er geen onzekerheden of verschillen achteraf.
Wat moet ik doen als ik de pick-up niet op tijd haal?
Verhuurbedrijven sluiten in de regel de stations op tijd en plannen slechts een kleine buffer in voor mogelijke vertragingen. Dus als je merkt dat de tijd opraakt, zorg er dan voor dat je het verhuurstation direct belt (het telefoonnummer staat op de voucher).
Bel het verhuurstation!
Als het niet mogelijk is om het voertuig op dezelfde dag op te halen vanwege vertraging, kun je de camper meestal de volgende dag pas ophalen. Je hoeft niet bang te zijn dat je voertuig onmiddellijk aan iemand anders wordt gegeven. In de regel wordt de camper nog minstens 48 uur voor je gereserveerd. Toch is het belangrijk dat je het station zo snel mogelijk laat weten als je het niet op tijd kunt halen.
Belangrijk: Als je je voertuig niet op de afgesproken dag ophaalt en het station de volgende dag gesloten is, kunt je de camper pas op de eerstvolgende reguliere openingsdag ophalen. In Europa en de VS zijn bijvoorbeeld bijna alle stations op zondag gesloten. Als je het ophalen op zaterdag mist, kunt je de camper pas weer op maandag ophalen.